despre meal planning in general

fresh

Vinerea trecuta va povesteam despre ceea ce mi se pare mie o maniera acceptabila de a da jos kilogramele in exces, fara stres si fara sa abuzam de bietul organism. Va aratam si un exemplu de meal plan  asa, ca idee. Si va impartaseam principiile de baza care stau la baza lui, destul de putine la numar si destul de relaxate. In continuarea postului despre slabit, azi ma gandesc sa va scriu cate ceva despre planning in general si meal planning in particular.

In primul rand, trebuie sa stiti despre mine ca-s a bit of a planning freak. De cand ma stiu umblu dupa mine cu cel putin trei Moleskine pocket si unul – doua mari, in care am liste peste liste peste liste. De la mama natura sunt infernal de dezordonata si cred ca la un moment dat am decis eu asa semi-constient sa fac putina ordine in toata problema, de unde si treaba cu home managementul asta care s-ar putea sa va para usor extrem la prima vedere. In my defense si ca sa va conving ca merita efortul, viata e mult mult mai simpla atunci cand anumite lucruri care-s natural foarte time consuming sunt planificate in avans. Am sa ma refer acum doar la partea de meal planning, ca pana la urma de-aia suntem cu totii aici, pentru ca ne place papica:)

Din experienta noastra domestica, lipsa unui meal plan inseamna asa: cumparat mai mult decat ne trebuie,  aruncat mancare, mancat aiurea, mancat porcarii in oras, cheltuit mai multi bani, ingrosat tesut adipos, capatat frustrari diverse din cauza de sentiment de viata haotica. In opozitie cu aceasta stare, un amarat de plan pe care ti-l faci, sa zicem, intr-o zi de vineri, te ajuta: sa stii exact ce ai de cumparat in weekend si in acest fel sa eviti overbuying si overeating, sa iti organizezi timpul in asa fel incat sa nu-ti ia o mie de ani sa prepari o cina sanatoasa sau un lunch decent pentru la birou, sa mananci mai putine banane, covrigi si junk si, cel mai important daca ma intrebati pe mine, sa ai o stare de confort psihic din faptul ca esti asa, on top of things. Mi se pare extrem de obositor sa te gandesti in fiecare zi, epuizat de munca si cu spumitzele aferente oricarei zi din saptamana, la ce gatesti azi, ce mananci maine si asa mai departe. E mult mai usor sa te gandesti o singura data la toate astea, pentru toata saptamana.

Mai departe, odata agreat principiul, I guess ca depinde de ce vrea fiecare. Unul vrea sa slabeasca, altul vrea sa se ingrase, altul vrea pur si simplu sa manance sanatos, iar altul doesn’t really care, vrea doar niste idei de ce sa mai puna in farfurie, ca s-a plictisit de salata mancata direct din punga si de maioneza la plic. 

V-am mai zis eu si in postul trecut, valoarea unul plan (sau a unui planner for that matter), sta in imensa lui capacitate de customizare. Nu exista un meal plan universal valabil care sa mearga pentru everybody. Nici macar zece astfel de planuri. Pentru ca fiecare om are damblalele lui. Pentru ca un meal plan nu inseamna musai chestii de gatit acasa (se poate face un meal plan exclusiv pe baza de eating out). Pentru ca nu toata lumea crede ca tre sa manance cinci mese pe zi (desi I strongly support this idea). Treaba e asa, cam ca la agentie: plannerul e client service, clientul e nebun, deal with it:))

Ah, n-am vrut sa sune postul asta asa sec si didactic, mi-as fi dorit sa fiu in stare sa impart cu voi aceasta fantana de intelepciune dobandita in timp si pe propria piele, insa ma tem ca e greu in scris si fara sa ma vedeti cu cata pasiune netarmurita sunt in stare sa va povestesc live de asta pana va adorm. Of.

Va las cu doua exemple de meal plan-uri executate pentru doi dintre prietenii mei (“clientii”), iarasi zic, croite pe baza briefului lor foarte specific:

Brief 1 – young active couple: “nu mancam paste, paine, orez, cartofi, dulciuri, carne de pui, nu mancam mic dejun, vrem lunch pentru mine, dinner pentru amandoi, cina sa fie ceva usor de facut si lunch-ul sa fie mainly salata” http://downloads.trixbits.ro/exemplu_meal_plan_2.xls

Brief 2 – single guy, works a lot: “vreau sa slabesc 20 de kile, vreau sa mananc de pranz in fiecare zi la Vulturul, seara vreau sa mananc ori acasa, ori in oras, tre’ sa fie usor; nu imi place sa fac sport; nu vreau sa renunt la cafeaua de la Starbucks” http://downloads.trixbits.ro/exemplu_meal_plan_3.xls  

O sa vedeti ca fata de planul pe care vi l-am aratat data trecuta, cele de azi sunt intr-un format mai complex, cu linkuri, cooking instructions si liste de cumparaturi. E adevarat ca e ceva de munca la ele, dar eu zic ca merita. Poate intr-o saptamana sau doua reusesc sa conving pe careva dintre prietenii mei aflati in programul “experimental” sa scrie un guest post despre cum le-a schimbat viata in mai bine chestiunea asta cu planningul.

Pana atunci, va doresc tuturor un weekend de vis. Ah, si va multumesc pentru retetele de mucenici, sper sa ne iasa ceva. Si daca nu, no worries, ca eu nu sunt pretentioasa:)

tags: , , 29 comments »

29 Responses to “despre meal planning in general”

  1. Ada

    Daca imi spui ca “the young active couple” vrea sa si slabeasca, ma impusc! 🙂

    In alta ordine de idei esti deja un mic guru al meal plans!! Trebuie sa ma inscriu la consultatie! 🙂

  2. Flavia

    Eu am început să citesc blogul tău nu mai ştiu cu ce ocazie, dar era vorba despre îngheţata Haagen Dasz, iar tu erai primul om evăr care să recunoască frate că DA, DA, e cea mai bună din lume (între timp am inventat eu una, dacă nu mai bună, atunci cel puţin mai slow aşa, home-made şi tot).

    Tot ca introducere aş dori să menţionez că eu n-am fiert un ou până la vârsta de vreo 22-23 de ani, adică acum 2-3 ani, când am terminat facultatea. Mama m-a crescut pe principiul “tu învaţă că de restul mă ocup eu”, ceea ce am şi făcut, şi ea la fel. Dar, de vreo câţiva ani, mama e la vreo 400km distanţă şi, după o facultate în care am mâncat covrigi, iaurt cu covrigi, covrigi cu mere, mere cu iaurt şi covrigi – şi am băut Cola, m-am trezit că vreau să am ceva cald în stomac, vreau să am prieteni la masă, să gătesc tot felul de lucruri spicy, să inventez, să mă bucur de o tavă de brioşe calde, să frământ pâine, să fac cu mâna mea din rodul pământului cumpărat de la ţărani absolut tot ce mănânc şi ofer de mâncare.

    Şi, după câţiva ani de zbuciumări, a intervenit blogul tău. Scormonind eu în el din urmă am găsit o postare despre meal planning şi, de altfel, în fiecare vineri parcă scriai ce vreţi să mâncaţi în săptămâna următoare. Am furat ideea cu nesimţire şi o aplic ever since, cu liste şi notiţe şi memo-uri scrise, ca să vezi, într-un “Moleskine Wellness Journal” 🙂

    Singura problemă ar fi că prietenul meu (The Eater) şi cu mine nu prea work by the book şi mereu avem câte o poftă care nu figurează în moleskin. Poate că plănuim prea restrictiv şi, când suntem la faţa locului, parc-ar merge ş-un desert. Poate că ne place efectiv activitatea de a cumpăra mâncare, şi găsim tot felul de motive gen “OMG NU MAI AVEM USTUROI DESHIDRATAT” ca să dăm iama în Auchan şi să-l radem jos. Habar n-am. We’re working on it.

    Anyway, vrem să şi slăbim şi am hotărât, uitându-ne lung unul la celălalt, că asta se va întâmpla prin sport, nu prin renunţatul la mâncare. So far, so nothing happening :))

    De fapt nu ştiu ce vreau eu să obţin prin commentul ăsta. Poate să-ţi dau reţeta îngheţatei mele fabuloase. Deci versiunea unu era cu fructe de pădure congelate din Auchan, dar alea au nişte sâmburi care nu dau bine-n poză when it comes down to the eating, aşa că îţi zic de îngheţata 2.0: blendui un mango cu o conservă de ananas şi cu v’o 4 piersici (sau un borcan întreg de piersici din compot, dacă e iarnă afară) – toate astea fără zeamă. Iese un piure galben şi incredibil de parfumat. Dacă ai şi pepene galben, awesome. Amesteci treaba asta cu un 75% dintr-o cutie de iaurt Zuzu (ăla dietetic e foarte bun), nişte lapte – cam o cană mică şi zahăr brun, cât te ţine inima. Eu am turnat din borcan, n-aş putea spune cât. Dar guşti periodic şi mai adaugi ce consideri că trebuie. Şi blendui în continuare, şi gata. E aaaaaaaaaawesome. Am dus-o la o prietenă şi mâncam amândouă din blid cu lingurile de ciorbă.

    Te pup şi mulţumesc aşa, în general.

  3. powerpuffcookie

    flavia, multumesc pentru reteta:D si pentru comment in general. meal planningul nu inseamna o viata austera, nu nu nu, nu tre’ sa-l respectam ca pe sfanta scriptura, tre’ sa fie mai degraba un guideline. deci da, sunt pro desert si pro incalcat meal planul, pentru ca asta inseamna ca el exista:))

    ada, nu, cuplul cel activ nu cred ca si-a propus sa slabeasca. si te astept la consultatie anytime, hopefully dupa ce nasc, ca sa te primesc cu ceva cald si abia scos din cuptor:)))

  4. powerpuffcookie

    ah, si by that i don’t mean the actual baby:))) more like o briosa sau ceva:))

  5. Mihaela

    esti geniala!
    nu stiu cati oameni din lume (nu mai vb de noi, in Ro) fac asa ceva, dar merita.
    eu te felicit ca iti gasesti timp sa faci pt tine chestia asta, te admir ca o faci si pt altii.
    oarecum, un sortg de planning fac si eu, dar nu atat de organizat, fara Moleskine si excell (uneori pe foile de la birou, pe care le tin special sub tastatura :D). dar, mi-ai dat un maaare imbold sa-mi achizitionez un fancy-trendy Molesckine si ma apuc sa prestez.
    regret enorm ca m-am mutat de vreo 2 ani jumate din Bucuresti, pt ca altfel n-as fi ratat o intalnire cu tine sub orice forma ai fi propus-o (Book Club, Food Club, Alcoholic Club):D

  6. mihaela

    si eu urmez de cateva luni un meal plan destul de bine pus la punct, cu 5 mese pe zi, cu alimente sanataose si din toate categoriile (incerc sa slabesc)… ce facem insa atunci cand, chiar daca esti foarte incantat de acest meal plan, si iti place mancarea, nu poti rezista tentatiilor dulci? o data e ok… dar daca vrei dulce in fiecare zi, daca se poate de mai multe ori? cum pacalesti chestia asta?

  7. powerpuffcookie

    mihaela, ce dragutz:D alcoholic club sounds great right now:))) ce-as mai bea ceva! eu zic: never say never, promit ca revin fulminant in offline de indata ce (sau la cateva luni dupa, ca sa fiu realista) nasc, si-atunci poate, cine stie, ne-om intalni somehow:)

  8. powerpuffcookie

    mihaela, dulce in fiecare zi nu o sa vrei forever. zaharul e addictive. cu cat mananci mai des, cu atat o sa vrei mai mult. eu zic sa mananci un fruct in fiecare zi, pe post de gustare (fructele au foarte mult zahar), iar ocazional sa bagi o ciocolata, o prajiturica, o felie de paine cu dulceata… also, am auzit ca ajuta suplimentele de crom pentru a taia pofta de dulce, eu nu am incercat insa, caci pana la sarcina nu prea stiam ce e pofta de dulce:p

  9. alina

    super postul de azi(adica posturile din fiecare zi 🙂 )… eu as vrea sa slabesc insa…stiu ca e o scuza penibila ,dar cu un sot pofticios(si slab :)) ) ca al meu nu prea se poate!plus ca eu avocado si nebunii din astea nu prea mananc 🙁 … plus ca eu fara dulce sunt moarta!stiu ca o femeie normala nu ar vorbi asa insa 🙁 … fac exercitii pe wii si “trag” de mine sa ma duc la sala…sper sa ajung de la 1 aprilie!
    esti o femeie deosebita si cred ca nu sunt prima care iti spune asta!
    felicitari!
    (cat mai ai pana nasti?)

  10. powerpuffcookie

    alina, e sigur si pentru tine o solutie, avocado nu e un must:)) poti slabi si cu pui si piure, dar da, mai cu sala asa.

    nasc pe 30.03, daca totul merge bine:)

  11. oana

    Foarte faina ideea cu meal planning si recunosc ca si eu am furat de la tine aceasta idee: stabilirea de vineri ce vom pregati pentru saptamana aviatoare si totul a mers bine. The men de vreo 2-3 luni incoace a observat ca ” a cam luat in greutate” ( serios? intreb eu…cum ti-ai dat seama?…au facut tricourile burta?) si vazand ultimille tale posturi am zis hai sa facem un program darrr mandrul domn zice asa: ” eu fara orez nu pot sa stau si nici la munca nu iau mancare …aka nothing…..la cafea nu renunt si nici nu am timp sa merg la sala” (timp ar fi insa nu putem lipsi de la raidurile din world of warcraft)…so until now we have’t reached any conclusion:(..pls some sugestions;;)
    thank you for guiding us, the little ones :D..si si si abia asteptam sa vedem si alte poze cu Lorelai :d

  12. powerpuffcookie

    oana, la orez nu tre’ sa renunte the man, in fact, nu tre sa renunte la nimic din ce ii place. cafeaua e ok, atata timp cat nu e cu tone de lapte si zahar. daca e cu lapte, incercati sa fie de-ala mai degresat.
    ca nu vrea sa-si ia pachetel la munca inteleg, dar ceva tre sa manance la pranz, nu? poate sa manance de comandat, atata timp cat respecta principiile. treaba cu sala… eu zic ca e musai. vreo doua luni asa merge si fara, dar pe urma nu mai merge, ca se poticneste metabolismul si daca nu-i dai un ghiont, intri in faza de platou in care nu mai slabesti.

    eu zic asa: fa-i un meal plan pe gustul lui, sa-l tina doua luni. poate dupa ce vede niste rezultate, o sa fie mai motivat sa se apuce si de ceva miscare.

  13. Ozana

    Hei Cookie,
    Poti sa imi trimiti un mail te rog – ca sa am si eu adresa ta? (pentru viitor :p).
    Merci.

  14. oana

    din pacate nu vrea sa intelega …nici macar nu comanda la munca si vine seara cu o foame….

  15. powerpuffcookie

    oana, pai atunci e simplu, nu are nicio sansa:))

  16. Andutza

    Eu asa am supravietuit dupa ce am nascut 🙂 aveam si un regim cam strict si fff putin timp de gatit asa ca am facut liste de cumparaturi standard pt 2 meniuri saptamanale pe care le alternam.
    Acum ma gandesc sa-i fac lui Mihai meniuri saptamanale cu retete ca sa stie bona ce si cum sa-I dea si sa fiu sigura ca mananca tot ce trebuie. So, meal planning pt bebelusi faci?

  17. powerpuffcookie

    andutza, nu inca, nu stiu absolut nimc despre ce mananca un copil:)) am sa invat.

  18. Diana

    Foarte interesant ce zici tu acolo dar cred ca-i mult mai greu de facut decat de spus. 🙁 Ce n-as da sa fiu printre prietenii tai… I could certainly use such help… 🙂

  19. mazilique

    cookie si moleskinele ei ruleaza. i know it 1st hand, cuz i love lists, chit ca nu fac la fel de multe si-s specializata in wishlists 😀

  20. denise

    ce ma bucur ca mai exista oameni organizati si cu big luv de moleskines, aw the art of planning … 🙂
    m-am uitat pe meal plans, wow, u really are good (pls take this from someone cu un anumit nr de regimuri la activ tinute absolut degeaba)

  21. midori

    Geniale meal-plan-urile. O sa incerc si eu, simt nevoia de disciplina, si vrau sa scap de intrebarea “da’ ce mancam azi? da’ ce vrei maine la micul dejun?”

    Ma-ntrebam… ai avut un meal-plan si in perioada cu pofte si greturi? Si, chiar asa, cateva propuneri pentru gravide se gasesc la tine-n carnetel?

    Multsam fain anticipat 🙂 A, si nastere usoara, vad ca mai e putin.

  22. powerpuffcookie

    draga midori,
    nu am avut un meal plan anume pe perioada sarcinii. in primul trimestru, ala odios dupa cum bine zici, am mancat ce-am putut, ce-a intrat. nu m-am preocupat atat de mult sa mananc ce zice la carte, mai degraba m-am axat pe “sa mananc ceva, sa nu mor de inanitie si deshidratare”. am avut saptamanile supei de pui, zilele piureului si luna mandarinelor (asta din cate imi mai aduc aminte)…

    acuma ce sa-ti zic, eu nu-s cea mai buna la dat sfaturi cand e vorba de sarcina, pentru ca am ideea particulara ca sarcina e un fel de cursa pentru supravietuire asa, faci ce poti ca sa nu o iei razna:)) nu mi-am impus foarte multe in perioada asta. si m-am complimentat si pupat pe obrajori pentru fiecare saptamana care a mai trecut.

  23. paFFa

    Exceptand ca m-ai corupt cu gatitul ca principiu, m-ai corupt si cu meal-planning din momentul in care ai postat prima data. Mi s-a parut asa o idee geniala care a facut sa nu mai hranesc pisicile si cainii de pe strada cu jumatate din frigiderul meu. Asa ca: thank you, thank you, thank you!
    Intrebarea care ma streseaza de ceva timp este urmatoarea: care ore are ziua la tine???? Mie nu imi ajung niciodata 24, si mi se pare ca sunt super lenesa pe langa tine :((((
    Kiss kiss wonder woman! 😀

  24. powerpuffcookie

    draga mea, de o luna stau acasa, amr 3 saptamani pana nasc si crede-ma, afurisitul asta de timp s-a dilatat groaznic, ziua mea pare ca are 48 de ore:p

    in mod normal, in era bp (before pregnancy), nici mie nu-mi ajungea timpul, tocmai de-aia m-am organizat si paraorganizat cum am stiut mai bine.

    hugs:)

  25. LeneBarbie

    Si eu mi’am propus sa ma apuc de meal planning in viitorul apropiat. Momentan inca sunt in stadiul in care planuiesc sa’mi planuiesc mesele :))
    Si cand o voi face o sa ma folosesc de modelele tale, le iau ca template ca tare bine mai arata 😀
    E nevoie de organizare in viata asta, asa de bine ma simt eu cand am liste si tabele la indemana tot timpul, parca iti dau mai multa siguranta si motivatie sa te tii de o treaba.

  26. schumitza

    bai, ce bine ca am dat eu peste articolul asta scos de la naftalina tocmai acuma cand vreau sa ma ocup de meal planning. pacat ca nu mai merg linkurile, ca chiar mi-ar trebui de unde sa incep. Crezi ca se poate face ceva in privinta asta? 😀
    mersi,
    schumitza

  27. Laura

    Nu mai merg linkurile cu exemplele de meniu si tare rau imi pare pt ca as fi avut nevoie de ele. Sunt tocmai la faza asta de planificare, m-a tinut doar o saptamana treaba dar tare bine a fost. Am 2copii, unul din ei, cand il intreb ce vrea de mancare, incepe cu ” mie nu imi pac legumele”, ceea ce imi viata grea din start. Le mai ascund intr- un sos de pizza gatit noaptea, sa nu vadace pun in el, sau in paste, preferatele lui. Asadr, daca poti reactualiza linkurile, mi-ar fi de mare ajutor. Multumesc

  28. cookie

    @Laura: of da, sadly nici nu cred ca or sa mai mearga, server trouble:(

  29. o reteta mica de mancare si o reteta de meal plan, dar asta-i mai mare — easy peasy

    […] trei ani, am scris postul asta: http://easypeasy.ro/2011/03/despre-meal-planning-in-general/. Continea, asa, cu titlu de exemplu, niste meal planuri crosetate de mine pentru cativa prieteni. […]


leave a reply



Back to top