sunt bogata, dar doar in colesterol
De cand ma stiu, am colesterolul mare.
[“La cati porci ai mancat la viata ta, asa-ti trebuie!”
Alo! Who said that? Arata-te, porcupiscentule, lua-te-as la maciuci!]
Revenind. Colesterol uluitor, circa 240-250. Niciodata in intervalul de atentie, nu mai zic de cel de bun simt. Mereu in zona de risc, pe muchie de cutit de friptura. Nu, nu este, mai, de la porc, ce nu intelgeti? E mostenire de familie. Si mama are. Ba chiar si bunica. Suntem bogate, dar doar in coelsterol. Ei, la 34 de ani, colesterolul nu e neaparat o uriasa problema. Dar de cand mi-au zis ca nu intineresc, m-am gandit sa ma ocup si de treaba asta. Fiind moderat ipohondra, m-am dus negresit la doctor. Am plecat cu o hartie pe care scria ca nu am voie sa mananc mai mult de doua oua pe saptamana. Intre altele. Altele de-a gata printate pe o coala A4, la fel pentru toata lumea, caci, nu-i asa, toti suntem la fel. Nu m-a intrebat nimeni ce mananc, ce stil de viata am, ce apasari ma apasa. Nu mi s-a oferit o pilda sau o poveste despre cum stau lucrurile cu afurisenia asta de colesterol. Mi-au dat la alibi infamul regim pentru suferinzi de dislipidemie, plus un proverbial sut in fund, si m-au expulzat inapoi in viata mea fara vreo tactica reala de lupta cu monstrul biochimic. De aceea, nu mica mi-a fost mirarea cand am aflat… Ei, dar sa incepem cu inceputul.
colesterol, for dummies
- Exista si colesterol bun. Acesta se regaseste pe buletinul de analize ca HDL colesterol. Aluia rau ii zice LDL colesterol si e otra shoz. Cert e ca HDL tre’ sa fie mare, iar LDL tre’ sa fie mic. Cat de mare? Cat de mic? Pai sub 200 colesterolul total, sub 100 LDL-ul si peste 60 HDL-ul. Aceste cifre reprezinta idealul omului in viata, dar cum nu ne intalnim cu idealul prea des, obiectivele fiecaruia ar trebui setate de catre un medic care sa aiba in vedere toti factorii de risc de boala cardiovasculara pentru persoana in cauza. Altfel spus, dintre omul tanar, normoponderal, activ, clinic sanatos, nefumator si omul in varsta, supraponderal, diabetic, fumator, hipertensiv, care credeti ca ar trebui sa fie mai grabit sa-si coboare nivelul colesterolului din sange? Doh. (American Heart Association are aici un calculator de risc de boala cardio vasculara, va puteti juca daca vreti:D)
- Colesterolul in exces nu cauzeaza boli cardio vasculare, ci creste riscul sa inhatzi asa ceva. Nu este o boala, ci un factor de risc. Excesul de colesterol din sange poate duce la depuneri pe peretii arterelor, ingrosandu-le. Artere ingrosate = circulatie precara, cheaguri, arteroscleroza, chestii de-astea fancy dpdv… funebru. Ei, faza misto e ca spre deosebire de alti factori de risc de boala cardiovasculara, pe care nu-i poti strivi gandaceste cu papucul (varsta, istoric familial), cu colesterolul asta te poti lua la tranta. Si il poti domestici. Afli tu cum, stay tuned for more, adica;))
- Factori care influenteaza nivelul colesterolului in sange, dar nu-s implacabili, deci de neschimbat: 1. dieta, 2. obezitatea, 3. sedentarismul. Pam pam.
si acum, despre cum trebuie sa manance si sa traiasca omul bogat in colesterol
Pe scurt, si listate in ordinea descendenta a gravitatii/importantei lor:
- Nici macar un gram de grasime trans. Dar asta e valabil in general, nu doar pentru colesterolfricshi.
- Grasimile saturate sa reprezinte maxim 7% din caloriile zilnice.
- Colesterol alimentar (din macare) sa nu depaseasca 200mg pe zi.
- Grasimile totale (inclusiv cele saturate) sa nu depaseasca 35% din caloriile zilnice. Ideally, sa ramana la 25%.
- 30′ exercitiu moderat pe zi, in majoritatea, daca nu toate, zilele saptamanii.
- No smoking.
- Aportul zilnic de fibre solubile din dieta sa fie undeva la 25g.
- Supliment de omega 3 – ultimul, pentru cae nice to have, nu must have. Nu s-au pus toti de acord daca chiar ajuta la scazut colesterolul.
La prima vedere, nu e chiar simplu. Pare ca tre’ sa ai vreo trei facultati ca sa procesezi. Vestea buna e ca doar pare. Tradusa toata povestea in termeni laici, rezulta ca:
- Grasimile trans, cele mai rele si mai rele si factorul principal de influenta negativa asupra colesterolului din sange, se gasesc in alimente procesate (biscuiti, mezeluri, prajiturele de cofetarie, maguri, romuri, ciocolatele, chips etc.). Intre care (HUO!!!), si margarina. Da mai, margarina aia cu claim nesimtit, aia care-ti face inima vezi doamne sanatoasa, este, de fapt si de regula, plina de trans fat. Da, nu contine colesterol alimentar, deoarece e un produs vegetal, iar colesterolul alimentar se gaseste doar in produsele de origine animala. Dar asta nu inseamna ca nu contribuie la cresterea colesterolului din sange, prin aportul ei de grasimi trans si grasimi saturate. [Paranteza: cand va mai intalniti cu un ulei vegetal la pet, care se vinde cu shmenozeala de clain cum ca nu contine colesterol, NU IL CUMPARATI! Nu pentru ca n-ar fi un produs bun, ci pentru ca aia de-l marketeaza va insulta inteligenta. Repet, produsele vegetale NU CONTIN COLESTEROL anyway, nu e ca si cand ne face producatorul vreun favor… Inchid]
- Grasimile saturate sunt next in line la capitolul efect devastator dpdv colesterol. Ele nu-s asa rele ca trans, adica avem voie a le manca, dar cu moderatie. Exista in toate produsele de origine animala, dar si in unele produse vegetale. Am zis mai sus ca ele nu trebuie sa ajunga la mai mult de 7% din caloriile zilnice. Acum o sa va invat cum sa calculati asta. Sa zicem ca mancati un iaurt grecesc Olympus, cu 2% grasime. Din alea 2g la suta grasime, 1.2 g sunt grasimi saturate, deci paharul regular de iaurt de 150g va avea 1.8g grasimi saturate. Pana aici e clar? Mai departe. 1g grasime de orice fel = 9 calorii. Asadar, 1.8 g grasime saturata = 16.2 calorii. Presupunand ca mancati in ziua aia 1600 calorii, iaurtul asta reprezinta 1% din total calorii. Mai aveti 6% “disponibili”. Pe care ii calculati la fel. Cititi pe eticheta produsului daca e de cumparat de-a gata, sau intrati pe site-uri precum http://nutritiondata.self.com/ sau http://caloriecount.about.com/, unde bagati, cum ar veni, 100g piept de pui la gratar si aflati cate g de grasimi saturate are el. Hai ca nu e asa greu;)
- Grasimile totale se calculeaza dupa acelasi algoritm ca si saturatele. x g de grasime mancata in ziua aia se inmultesc cu 9 calorii. Rezulta y calorii. Ponderea lui y din total calorii nu trebuie sa fie mai mare de 25%. Makes sense?
Hai, ca sa fie mai simplu, va fac eu niste simulari, cu ajutorul prietenului xls:
Calculul se refera la o zi, iar valorile reprezinta un maxim. Altfel spus, la un consum de 1500 calorii pe zi, grasimile saturate nu trebuie sa depaseasca 12g. Si tot asa.
- Colesterolul din alimente (gasit exclusiv in produsele de origine animala) nu trebuie sa depaseasca 200 mg pe zi. Asa ca treaba cu 2 oua pe saptamana de care va ziceam in debutul postului e o tampenie. Cum? Pai. Un ou contine cca 180 mg colesterol. Daca eu nu mai mananc niciun alt aliment cu colesterol intr-o zi, nu am decat sa mananc in fiecare zi cate un ou. Dieta aia printata pe foaie pe care ti-o da doctorul porneste de la premiza ca pacientul nu vrea sa inteleaga ce mananca si nu e dispus sa-si faca singur toate aceste calcule. La fel ca dietele de slabit cu nume de decedati, si aceasta dieta e una stas, o chestiune inflexibila si cam trista. Plus ca it’s so so wrong din multe puncte de vedere. Se bazeaza pe alimente permise si pe alimente interzise. Pieptul de pui, de exemplu, este permis, insa nu ti se spune in ce cantitate. Asadar, e foarte posibil ca eu sa mananc atata piept de pui pe zi, incat sa depasesc constant allowance-ul de grasimi saturate. Chestie care in niciun caz nu va duce la o valoare mai mica a colesterolului.
Odata facute toate aceste ajustari de dieta, omul bogat in colesterol mai vrea sa:
- se lase de fumat
- faca nitel sport (nu, nu de performanta)
- isi mentina greutatea in limite normale
- se tamaduiasca la cap (stresul nu bun la colesterol, si, in general. nu bun la nimic)
Cateva luni de asa program exemplar ar trebui sa ne puna pe un trend descendent. Ca de nu, ajungem, dupa o varsta, sa luam medicamente cu pumnul si na, nu vrem asta.
Acum ca v-am scrantit mintile, va las cu un filmulet “motivational” si va doresc weekend fabulos!:-)
tags: colesterol, dieta, nutritie, regim 28 comments »
November 1st, 2013 at 8:53 pm
Draga mea, esti foarte tare! Nimeni nu cred ca putea sintetiza mai bine toate informatiile astea. Rock on!
November 1st, 2013 at 9:39 pm
Medicul meu de familie, are 55 de ani. Are colesterolul marit (dupa analize), dar nu ia medicamente sa-l scada. Colesterolul e o mica mare “gaselnita” a companiilor farmaceutice, zice el. Si, din pacate, o metoda de imbogatire a medicilor, care recomanda foarte usor medicamentele, care nu intamplator sunt foarte scumpe.
http://gandeste.org/adevaruri/colesterolul-cea-mai-mare-inselaciune-a-secolului/22464
Si am mai aflat de la un alt medic diabetolog, specialist in gastroenterologie, ca ouale sunt ok. Si faptul ca provoaca colesterol e un alt mit.
November 1st, 2013 at 9:42 pm
Bai dar cam am ras la filmulet. Anyways, am bagat capul doar ca sa iti spun ca imi plac maxim articolele tale despre nutritie. Si ca mi-ai adus aminte ca trebuie sa ma duc sa-mi fac analizele. Dar ca data trecuta au fost atat de bune ca acum mi-e frica sa reincerc, sa nu dea glicemia cu mine de toti peretii.
November 1st, 2013 at 9:43 pm
Scuzati cacofonia din ultima propozitie.
Si, am uitat sa va zic sa cititi cu atentie comentariile.
November 1st, 2013 at 10:56 pm
aww, lavinia, thx <3
andie, sunt sigura ca ai analize de otel si o sa ne ingropi pe toti:))) ia da-ne si noua un compendiu de retete veggie mai cu fara branza, asa. mai low fat. ne dai?:D
November 2nd, 2013 at 3:39 am
Adevarata cauza pentru colesterolul marit nu sunt grasimile saturate si colesterolul alimentar ci acizii grasi polinesaturati (PUFA) care au efect inflamator in organism. Alti offenders sunt zaharul rafinat, fainoasele si evident acizi grasi -trans.
Cateva articole care demonteaza mitul colesterolului:
http://sanatatemetabolica.com/e-timpul-demontarii-miturilor-despre-colesterol/
http://www.andreilaslau.ro/beneficiile-grasimilor-saturate-si-mitul-colesterolului
http://www.financiarul.ro/2012/09/10/demascarea-mitului-colesterolului/
November 2nd, 2013 at 9:47 pm
Valeu, valeu, valeleleu. Adicatalea, retete vegane zici? Tie, mama paellei vegetariene care mi-a schimbat viata? N-as prea putea sa indraznesc. Am un articol amarat despre cum si cu ce sa inlocuim lactatele si ouale, care insumeaza toata intelepciunea acumulata de mine in ultimii trei ani si pe care l-am reinterpretat si in VEG, ca deh, sa-mi intre bine-n cap. Nu-mi e clar daca e bun in lupta cu colesterolul ca nah, si grasimile vegetale tot grasimi sunt la sfarsitul zilei. Sau nu? Scoate-ma din ignoranta! http://www.andie.ro/2013/03/15/inlocuitori-pentru-oua-si-lactate-in-bucataria-vegana-egg-and-dairy-substitutes/
November 3rd, 2013 at 4:30 pm
Foarte bine sintetizat articolul tau (spun asta din experienta caci m-am confruntat si eu de la 20 la 25 de ani cu colesterolul marit). Ceva dupa 23 de ani am zis sa incerc sa il aduc in limite normale. Am avut parte de un medic ce m-a ascultat si ce mi-a propus un regim alimentar adaptat. Concluzia: colesterolul meu nu s-a clinit, sau prea putin…
Cert, eram o persoana activa, nu fumam, faceam sport, mancam sanatos, deci colesterolul marit nu era un risc mare asa cum precizezi si tu.
Insa un factor nu l-am luat in calcul initial: anticonceptioanlele. Acesta nu e prezent nici in articolul tau. Se pare ca estrogenii duc la crestera colesterolului. La sfatul medicului le-am intrerupt pentru a vedea efectul. Dupa 4 luni de pauza colesterolul meu s-a injumatatit, nimeni nu se astepta la un astfel de efect.
Merita o incercare….
November 4th, 2013 at 12:16 am
Nu mi se pare o atitudine prea obiectiva din partea ta sa aprobi comentariile pe criterii preferentiale. Daca ai fi atat de impartiala precum vrei sa pari ai accepta si pareri contrare tie, nu doar comentariile care-ti canta in slavi.
Oricum, asta spune multe despre “the real you”.
November 4th, 2013 at 12:33 am
dear jeny, comentariile tale contin trei linkuri si s-au dus fix si direct in spam. faptul ca au venit de trei ori nu le-a ajutat prea tare. anyways, le-am scos acum din spam si le-am publicat. de fapt, l-am, ca e unul singur. de curiozitate, esti cititor regular al blogului? sau cum am ajuns sa vorbim despre the real me?
November 4th, 2013 at 7:03 am
dear cookie,
1. mesajul a fost trimis de doua ori nu de trei ori
2. am motive sa cred ca mesajul nu a ajuns in spam asa cum zici ci a fost vazut de la bun inceput (se intampla sa stiu cum functioneaza un blog in wordpress)
3. mesajul nu a fost recuperat din spam ci din trash dupa ce i-ai dat delete
4. ultima intrebare consider ca e irelevanta
5. iti multumesc ca mi-ai aprobat comentariul in cele din urma
November 4th, 2013 at 8:25 am
jeny, spam, trash, whatever, eu nu stiu asa bine ca tine cum functioneaza wordpress si in any event, nu am sustinut ca s-au dus singure acolo. ai niste linkuri in comment pe care nu stiu nici acum daca am facut bine sa le public. eu nu pot sa imi iau informatia de pe andrei nushcum si din financiarul. nu mi se par surse credibile si nu pot, in good conscience, sa le promovez. but i did, ca-s slaba de inger si aseara parea o optiune. azi dimineata m-am trezit si mi-am dat seama ca moderarea exista pe blogul meu for a reason. de fapt, for many reasons. unul fiind ca linkurile de felul alora nu au ce cauta pe blogul asta. that said, acesta e un post despre ce poate un om sa manance daca vrea sa incerce sa-si scada colesterolul, the old fashioned way. nu ma ocup cu teoria conspiratiei. nu vreau sa il transform intr-un debate cu oameni care vor sa devieze discutia in directia aia sau incurajeaza poporu’ sa manance ghebos grasimi saturate, caci, nu-i asa, pufele-s da evil.
November 4th, 2013 at 8:41 am
si tot jeny – relevanta ultimei intrebari e urmatoarea: initial m-am gandit sa scriu un disclaimer despre ce tip de comentarii nu vor fi aprobate, ca sa stie omu si sa nu mai fie surprins. dar apoi m-am si te-am intrebat daca ma citesti, convinsa fiind ca nu si realizand in acelasi timp ca oamenii astia de stau pe-aici nu au nevoie de disclaimere.
November 4th, 2013 at 9:01 am
Ba eu ma bucur ca ai lăsat mesajul lui Jeny.
Articolele pe care ni le-a trimis prin linkuri conţin surse care par fiabile.
Le consider foarte utile. Mulţumesc, Jeny.
November 4th, 2013 at 9:35 am
hei, si la mine in familie se mosteneste colesterolul asta… dar cautand pe net, am descoperit ca valoarea “critica” 200 e un bau-bau care a dus la proliferarea industriei Low-fat si a margarinei, la favorizarea zaharului (nu contine grasimi) asupra grasimilor. mai degraba bagi grasime animala decat zahar, ca-i si satioasa.
cauta un pic pe net, am gasit diverse valori pentru colesterol, sarite de 200, si perfect acceptabile 🙂 succes in restul dietei!
November 4th, 2013 at 10:43 am
xelomon, da’ cine a zis ma ca zaharul e bun? eu cu siguranta ca nu:)) “regimul” asta fara trans fat si cu saturatele mancare cu moderatie sta in picioare si daca nu ai colesterol. cat tre sa aiba omul colesterolul, ii spune un medic. nu un blog si nu site-uri precum sanatatea metabolica, ce propovaduiesc, intre altele, nevaccinarea copiilor:p eu am scris pentru aia carora doctorul le-a zis sa-si mai tunda din valoarea colesterolului, dar nu le-a spus neaparat si cum sa faca asta. si ma bazez pe surse oficiale, nu pe site-uri obscure. fiecare e liber sa creada ceva.
btw, pentru cine nu stie, exista ghidul pacientului aici: http://www.ghidulpacientului.ro/colesterolul/, intocmit de cardiologi renumiti, despre care nu sariti sa ziceti ca-s unsi de pharma sa va dea cu statinele in cap, pentru ca, iata, si ei sustin in primul rand schimbarea stilului de viata, si nu tratamentul medicamentos.
November 4th, 2013 at 11:08 am
Musette, ce anume consideri util? Uite, eu, de exemplu, nu consider utile urmatoarele:
1.andreilaslaupunctro zice: Grasimile saturate au gust bun si dau senzatia de satietate, reducand per ansamlu numarul caloriilor totale consumate. – Silliest thing ever. Abia astept sa imi explice cineva cum sa mananc grasimi saturate in izolare, asa incat sa imi creasca senzatia de satietate si sa imi scada consumul zilnic de calorii.
2. Si Laslau asta, si sanatatea metabolica, bat apa in piua cu beneficiile colesterolului si “demitizeaza” cauzalitatea colesterol – boala cardiovasculara. Laudabil, doar ca nu traim, ma, in pestera, si orice sursa decenta de info on the subject zice clar: colesterol = factor de risc, nu cauza. It’s a huge difference.
3. Informatii transmise in forma asta sunt ca naiba de periculoase. Incurajeaza omu’ sa manance bacon de dimineata pana seara, caci, nu-i asa, colesterolul nu are de-a face cu alimentatia. Si atunci, lasa sa mananc ca porcu porc, lasa sa fumez, lasa sa nu fac sport. Ca fatalitatea e fatalitate si na, aia e. Nu zic ca astea sunt, textual, indemnele, zic ca un om care citeste printre randuri, isi poate alege ce-i convine ca sa-si justifice un stil de viata nesanatos. Da, nesanatos. Marele consumator de grasime saturata in dieta lui o sa vezi ca nu se rezuma la asta. In fact, simt io asa, intuitiv ce e drept, ca un om a carui dieta abunda in grasimi, mananca si zahar, bea si bauturi carbogazoase si e si sedentar. Think about it.
4. Titlurile senzationale ma scot din minti. “Demascarea!!!”, “Mitul colesterolului!!!” – nu, nu pot sa le iau in serios mai mult decat pe aia de prezic un cutremur mare cu precizie de ceas elvetian.
November 4th, 2013 at 11:43 am
lăsând la o parte modul în care scriu „jurnaliştii” români (care, de cele mai multe ori, nu fac decât să traducă prost, să facă un rezumat greu inteligibil şi să pună titluri imbecile), putem găsi informaţii interesante în sursele citate.
Sunt multe persoane care asociază încă nivelurile ridicate de colesterol cu bolile de inimă şi care se îndoapă cu medicamente înainte de a-şi face o analiză a stilului de viaţă.
Cât despre afirmaţia despre care tu spui că este silly, eu o interpretez astfel: consumate în cantităţi rezonabile, aceste grăsimi sunt benefice. iar faptul că sunt săţioase ne împiedică (în mod normal) să consumăm mari cantităţi.
Mă opresc aici. Nici nu ştiu ce m-a apucat să scriu pe bloguri când am atâta treabă.
Cu bine şi sănătate!
November 4th, 2013 at 11:59 am
tu o interpretezi asa, dar cred ca esti de acord ca nu e unicul mod in care poate fi interpretata si pointul meu era ca gasesc periculoase si neasumate genul asta de afirmatii incomplete;)
November 4th, 2013 at 8:01 pm
quote cookie:
_“regimul asta cu saturatele in mancare cu moderatie sta in picioare si daca nu ai colesterol.”_
Spune asta inuitilor sau triburilor masai sau locuitorilor din stepele Mongoliei.
http://www.marksdailyapple.com/saturated-fat-healthy
quote cookie:
_”Informatii transmise in forma asta sunt ca naiba de periculoase.
“..cat tre sa aiba omul colesterolul, ii spune un medic. nu un blog si nu site-uri ..”_
cookie, dupa principiul asta ar trebui cenzurat internetul si ar trebui sa fie permise doar informatiile care sunt in acord cu mainstream medicine, mainstream science, mainstream media, mainstream everything caci nu-i asa, informatia este periculoasa si poate induce omul in eroare. Cred ca nu e nici dreptul meu nici dreptul tau sa decidem ce informatie ajunge la cine. People got brain for a reason.
All I’m saying is let people’s voice be heard and let people decide for themselves.
Si da, sunt cititor regulat if that makes any difference.
November 4th, 2013 at 8:10 pm
m-ai pierdut, mai jeny:-) nu avem metabolismul, genele, caracteristicile triburilor mongoleze, nu compara mete cu pere.
un blog e o treaba personala, subiectiva, nu o sursa de informatie per se si in niciun caz o sursa de informatie medicala. nu e nici vocea poporului, nici monitorul oficial. pe blogul meu pot sa aleg sa nu diseminez surse pe care le consider periculoase. si i’m gonna, de aici incolo, mai cu spor si eficienta.
vorba aia, it’s not you, it’s me:)) ca si in viata, e o chestiune de chemistry.
November 4th, 2013 at 11:19 pm
quote cookie:
_”nu avem metabolismul, genele, caracteristicile triburilor mongoleze..”_
In schimb avem metabolismul, genele si caracteristicile stramosilor nostri care consumau grasime saturata si colesterol fara numar, fara numar. Nu degeaba bunicii nostri pretuiau laptele cel mai gras, branza cea mai untoasa, vitelul cel mai dolofan, etc. Grasimile saturate (in special cele provenite de la animale grass-fed) sunt bogate in vitamine liposulubile care sunt esentiale pentru sanatate.
quote cookie:
_”un blog e o treaba personala, subiectiva, nu o sursa de informatie per”_
Ai dreptate dar ma gandeam ca un blogger care a ales sa permita comentariile pe blog isi asuma si criticile nu doar laudele. Altfel nu vad care mai e rolul comentariilor.
Nu sunt in masura sa-ti spun cum sa-ti administrezi blogul dar cred ca si cei care pun comentarii care sunt in disonanta cu convingerile tale sunt tot cititorii tai, la fel ca ceilalti si merita deopotriva sa le fie aprobate comentariile. Just my two cents.
November 4th, 2013 at 11:49 pm
nu diferenta de pareri e problema, ci sursele citate si posibilul lor efect. anyway, eu ma opresc aici cu discutia.
November 5th, 2013 at 11:56 am
Va rog sa ma scuzati, ma bag si eu ca musca in laptele 30% grasime, dar nu ma pot abtine. Stiu foarte clar ca unele comentarii ale cititorilor intra in spam, chiar si fara linkuri in text – am facut eu un concurs de curand si au intrat gramada, nici acum nu imi explic de ce, asa ca va rog, putina prezumtie de nevinovatie aicea.
In al doilea rand, desi nu sunt medic, nu sunt nutritionist, n-am niciun fel de studii de specialitate, zic si eu asa, ca omul, admirand experienta milenara a populatiei umane, ca nu prea cred ca grasimile de origine animala “fara numar” sunt sanatoase. Stiti, fac si eu o comparatie intre populatia de eschimosi si cea a indienilor vegetarieni, si-mi da cu rest, in sensul ca primii mor repede si dureros, in timp ce astia din urma o duc mult si bine. Ce incerc sa spun, intr-un mod foarte nearticulat, este ca nu am nevoie nici de medici, nici de studii de specialitate, nici de analize, ca sa imi dau seama ca grasimile de origine animala in exces (si subliniez asta) sunt poo-poo. Doar ma uit in jur, cu putin bun simt. Ma uit in jur si la mine, la experienta prietenilor mei vegetarieni sau omnivori dar cu low intake de grasimi proaste, si iara vad diferente uriase intre ei si restul populatiei.
De asemenea, nu stiu in ce sate au crescut stramosii stramosilor lui Jeny, dar maica-mea, bunica-mea, strabunica-mea si stramosii stramosilor lor (si ai altor oameni cu care am discutat) vedeau carnea/painea alba sau zaharul doar la momente de maxima sarbatoare, in rest o ardeau numai pe mamaliga si ciorba de dragavei si loboda, crescute “bio” la ei in batatura.
My two cents.
November 6th, 2013 at 5:18 pm
Andie, cum ai dedus ca eschimosii “mor repede si dureros”? Poti sa dai niste referinte in acest sens? Sugerez sa citesti cateva studii despre dieta si longevitatea inuitilor, o sa-ti clarifice cateva lucruri:
http://wholehealthsource.blogspot.ro/2008/07/inuit-lessons-from-arctic.html
http://www.theiflife.com/the-inuit-paradox-high-fat-lower-heart-disease-and-cancer/
Cat despre vegetarienii din India, acestia consuma lactate si ghee la greu, adica grasime saturata si colesterol. Dar te asigur ca daca vegetarienii respectivi ar fi nevoiti sa traiasca la cercul polar nu le-ar merge foarte bine cu dieta lacto-vegetariana.
Despre stramosii mei pot spune ca in zona de unde ma trag eu oamenii cresteau animale iar din dieta lor nu lipseau lactatele, branzeturile, untul, ouale, carnea, slanina, unsoarea, supa de gaina, etc. Aveau bineinteles si gradini cu legume, zarzavat si pomi fructiferi.
Imi pare rau ca stramosii tai au subzistat cu mamaliga si ciorba de loboda.
November 6th, 2013 at 5:33 pm
Jeny, e plin in ziarele de specialitate, e plin si pe net daca dai o simpla cautare in google. Am purtat de-a lungul timpului nenumarate discutii cu oameni incapatanati si fixati pe propriile idei incat sa ii recunosc de la o posta si sa ii evit, pentru ca dialogul cu ei nu duce niciodata la ceva constructiv. Din pacate ignoranta naste monstri – si imi pare rau sa o spun, dar te inseli amarnic cu privire la toate punctele pe care le-ai spus pana acum, atat de amarnic! – insa o persoana care doreste cu adevarat sa se educe va face toate cautarile necesare, va verifica credibilitatea surselor, va compara datele statistice dintr-un punct de vedere holistic si, daca isi mentine obiectivitatea, nu va ajunge la concluziile tale. Sanatate maxima, vei avea nevoie!
November 7th, 2013 at 7:23 pm
inainte sa strige iarasi jeny jos cenzura, anunt eu ca nu am de gand sa public ultimul sau comment. enuf is enuf. toata lumea si-a spus parerea, nu vreau ca blogul meu sa fie o platforma pentru flame wars. so that’s that.
November 26th, 2013 at 5:48 pm
la mine singurele perioade cu colesterol in limite normale au fost cele de sarcina (2 la numar), cand evident nu luam anticonceptionale, deci sunt de acord cu comentatorul de mai sus (nu i-am retinut numele). endocrinoloaga la care mergeam la un moment dat ( o tipa la vreo 50 de ani) mi se confesa ca si ea are colesterol ridicat cu tot regimul “sanatos” de viata si ca, de cate ori isi repeta analizele si ii iese colesterol mare, se duce si-si face niste jumari de nervi:))). apoi mi-a zis ca e un dezechilibru chimic in organism si ca “asta e” :)). mie-mi plac doctorii astia, fata de cei cu lista de “permise” si “interzise”… uite de curiozitate o sa-mi fac si eu un set de analize, sa vad cum mai stau 🙂