va uitati in cosurile altora la supermarket?
Ca eu da. Mai nou, cu un ochi critic. Zici ca m-am dilit complet:)) Nu mai departe de duminica asta, eram in Mega Image, la casa. In fata mea, o familie cu doi kinderi de varsta prescolara. In cos, dupa cum urmeaza: biscuiti cu ciocolata Milka, doua suluri de sunca, o cutie de branza topita La Vache Qui Rit si una de Almette, cateva sticle de Cola, un pachet mare de paine alba toast… Cam asa. Not a single intem of real food there. Numai porcarii procesate, zaharoase si trans-grase. Imi venea, efectiv, sa ma napustesc asupra mamei copiilor alora, sa o strang in brate tare tare si sa-i urez trecere usoara:p Cand esti asa, foarte absorbit in stilul tau de viata, ti-e foarte greu sa accepti ca unii n-au vazut inca ce crezi tu ca ar fi lumina, intr-atat incat ai nevoie de toata stapanirea de sine ca sa nu le bagi lanterna in ochi.
Sexoshenia unui cos de cumparaturi nu are, in opinia mea, nimic de-a face cu stralucirea ambalajelor. Daca ai nevoie de Google ca sa descifrezi ingrediente, ceva este foarte in neregula. Daca primul ingredient din lista este “zahar” si mai ales daca al doilea este “sare”, daca “monoglutamat”, daca “nitriti”, daca, daca si cate si mai cate daca, e naspa, aiurea, cam nasol. Nu o sa traiesti niciodata mandria cosului curat, cinstit, pe fatza:)) Nu o sa stii ce elatie te poseda atunci cand realizezi ca majoritatea bunatatilor din cosul tau nu vin cu lista de ingrediente, sau au cate unu-doua ingrediente mari si late (like, nush, “lapte de vaca, sare”).
Si pentru ca tot aud ca mancarea sanatoasa e si mai scumpa, va invit sa facem studiu de caz pe sinistrul ala de cos de care ziceam la inceput, sa vedem cat costa mizeriile si cat ar costa substitutele lor mult mai in regula. Asadar:
- 2 x sunca de porc Sissi, la sul (“Sissi este o sunca foarte fina”) – 650g, 20.59 lei (x2 = 41.18 lei). Se inlocuieste cu un piept de curcan fara os si piele, din care se face foarte usor sunca de casa. Pretul echivalentei sunci: 27 lei/kg, deci aproximativ 35 lei pentru 1.3 kg. Saving: 6 lei.
- 1 x branza topita – 3.44 lei si 1 x Almette 5.07 lei. Se inlocuiesc cu o cutie de branza de vaci (aprox. 3.55 lei) si un pahar de smantana (aprox. 2.50 lei), care se freaca impreuna cu sare, marar sau ce mai vreti voi (inca 0.50 lei, sa zicem), rezultand o proaspata si delicioasa crema tartinabila. Mai slaba si clar mai curata. Saving: 2 lei.
- 2 x 2l Coca Cola – aprox 9.82 lei. Se inlocuiesc cu 2 x 2l apa plata – aprox. 4 lei. Saving: 5.82 lei.
- biscuiti cu ciocolata Milka – 6.45 lei. Se inlocuiesc cu doua banane, din care le facem iepurshilor inghetata cu un singur ingredient, ca aici: http://www.thekitchn.com/stepbystep-instructions-for-on-97170. Pretul bananelor – aprox. 2 lei. Saving: 4.45 lei.
- paine toast alba se inlocuieste cu paine toast integrala. +0.30 lei.
Total savings la cosul sanatos: 18 lei. Procentual, sa tot fie 25%.
I guess what I’m trying to say is… well, QED! Deratizati-va, oameni buni, cosurile. Si intelegeti ca porcariile costa scump. Si popiti si pe altii, dupa ce va ridicati voi:)) Hai cu shoppingu’ responsabil!
PS: Everything Counts. Shake The Disease. Enjoy The Silence.
May 16th, 2013 at 12:47 pm
🙂 vroiam sa zic ca sunt de acord cu Cristina
May 16th, 2013 at 12:53 pm
ok, poate ca eu am fost pe aceeasi lungime de unda cu Roxana de data asta… si mie mi s-a parut (poate in mod eronat) semi-agresiva “intonatia” postarii.
da, intr-adevar este blogul tau si ai dreptul sa spui orice, iar pe mine nu ma obliga nimeni sa citesc, dar poti considera acest blog drept o “piata publica virtuala”, oamenii intra, citesc din curiozitate – la fel gura-casca de mine.
am citit si alte postari pe acest blog si la fel, unele mi-au placut mult, altele mai putin. din acest motiv am si postat aici, daca nu mi-ar fi placut nimic din ce citeam, nici macar nu ma mai oboseam sa scriu ceva, inchideam pagina si gata.
anyway, o sa te mai citesc 🙂 si daca voi avea ceva de comentat (pozitiv sau nu), voi comenta, oricum e la latitudinea ta daca-mi vei posta sau nu reply ul pe blog.
May 16th, 2013 at 12:56 pm
@Roxana
In primul rand, cat de passive agressive sa-mi tot scrii numele cu doi de n, prima data am zis ca e typo. Gen, come ooon!
In al doilea rand, esti prima care aduce quinoa & goji in discutie, aici se vorbea mai degraba despre o alimentatie echilibrata cu legume & mancare adevarata (as opposed to hiperprocesata), nu despre health food trend-ul momentului. Dar, for the record, nu vad care-i problema cu quinoa, are gust bun, mai multe proteine (bine, tot putine pentru o portie civilizata, dar conteaza daca nu mananci carne sau produse animale in genere) si fibre decat orezul integral si dureaza mai putin s-o fierbi! Este debatable cat de buna e the quinoa craze pentru planeta si ce impact are asupra agriculturii in america de sud, dar nu cred ca astea sunt grijile tale in legatura cu ea. :))
In fine, deja am impresia ca ne invartim in cerc.
May 16th, 2013 at 1:02 pm
Deci hai sa vedem daca inteleg: eu uitandu-ma in cosul cuiva si spunand ca mi se pare indicativ de un stil de viata nesanatos e judgemental. Cineva venind pe blogul altcuiva si spunand ca tonul e indicativ de agresivitate, slujindu-se in acest proces de Caps Lock si referiri discriminatorii la adresa minoritatilor… Asta nu e judgemental? Hai ma, oameni buni, ca toti judecam. Toti suntem mai mult sau mai putin judgemental. In ceea ce ma priveste, macar, era pentru o cauza nobila:)) M-am adresat celor care simt nevoia de schimbare, dar au niste bariere. Nu m-am adresat celor care sunt happy cu alegerile lor.
May 16th, 2013 at 3:47 pm
[…] continuarea postului despre cat costa mancarea sanatoasadepeche mode live in bucharest 2013va uitati in cosurile altora la supermarket?viata ca un ardei umplut. dar de post.despre cum am descoperit ca potliricaleintre supa si tocana. […]
May 16th, 2013 at 7:28 pm
imi pun cenusa in cap. acu’ o ora in mega: in fata mea, un el singur- deodorant si o sticla de ulei (mie sticla de ulei imi denota intentia de a gati). in spatele meu, un cuplu, sub 30 de ani- o cutie de lapte (o marca nu prea grozava din punctul meu de vedere- cel mai inofensiv produs), 2 pungi de chipsuri, o cutie de bere si vreo 4 (atat erau pe banda cand am plecat eu de la casa) de pachete de sanvichiuri d-alea triunghiulare.
pentru numele Sfantului din ceruri, cat de lene sa-ti fie si cat de putin sa-ti pese incat sa nu faci nici macar 1-2-3 sanvichiuri?!
eu aveam o paine (“boiereasca neagra” de la vel pitar, mie imi place, ma tine aproape o saptamana; o tin in frigider; de vreo 2 ani raaar folosesc altceva) si doua seturi de caserole de plastic de unica folosinta (comanda pt parastasul din week-end).
cineva intreba de piept de curcan: eu iau proaspat, nepus la tipla, dezosat, dezpielitat, ba chiar uneori facut file de la o macelarie din piata (crangasi in cazul meu), dar cam toate pietele au macelarii cu carne de toate felurile pt toate gusturile.
May 16th, 2013 at 10:06 pm
Da, da, si eu ma uit, recunosc. Si din pacate pentru mine si eu ma enervez, mai ales cand e vorba de cei care au copii, desi eu nu am. Dar eu sunt adult si pot sa aleg tampeniile pe care le mananc, pe cand cei mici, nu.
Am descoperit recent ca e mult mai ieftina mancarea sanatoasa. Am fost chiar azi la magazinul de la colt si am dat 20 de lei pe legume si fructe sa-mi ajunga o zi. Paine nu prea mananc, mezeluri la fel. Pe vremea cand beam cola in loc de apa si mancam cartofi congelati (nisip in cap, stiu) cheltuiam mult mai mult.
PS rusinos: ma mai uit in cosuri si la alt fel de produse… poate-poate imi aduc aminte ce am uitat eu sa iau 😀
May 17th, 2013 at 12:36 pm
Pt. Ina:
Eu nu am 100% incredere in produsele bio de aici, din Vest, pur si simplu pentru ca, daca vad o rosie “bio” care provine din Olanda (si in majoritatea cazurilor de acolo vine), imi dau seama ca rosia aia are putine sanse sa fie asa, deoarece in Olanda e o clima oribila cu multa ploaie, iar rosia are nevoie de multa caldura – deci poate fi de sera, unde nu stiu cum se combat mucegaiurile si alte cele pentru a o pastra 100% bio sau de camp- foarte improbabil. O rosie bio din Spania sau Italia da, am incredere. In plus, merele lor bio nu arata ca merele de la bunica – acelea erau foarte imperfecte, astea de le vand aici drept “bio” nu au niciun vierme, nicio patuta, au o forma putin mai neregulata decat cele nebio (si care se stropesc aici de aproximativ de 24 de ori pe an contra daunatorilor, iti dai seama? Pai in Ro, producatorul local daca are bani de 2 stropiri e bine; de altfel, daca mergi cu masina din vest in Ro, iti vei da seama ca in vest nu prea sunt insecte sa-ti murdareasca parbrizul, in Ro sint, din belsug – poate fi si asta un indicator al felului cum sunt crescute fructele/legumele).
In alta ordine de idei, ce voiam sa spun: nu cred ca e atat de negru dracul nici in RO, cred ca ai mai multe sanse sa dai de bisnitari care vand fructe si legume din import in pietele din Bucuresti, in orasele mai mici, insa, vin de multe ori tarani care chiar produc. Exemplu: unchiul meu, care se teme de cancer (ca na, a avut caz in familie), la pensie s-a retras la tara si cultiva rosii, ardei, castraveti, vinete…nu le pune nimic (o singura data pe an le stropeste cu un produs pe baza de cupru impotriva manei, care insa este netoxic pentru pesti si insecte (a zis ca, fara asta, poate da o ploaie care iti usuca mai apoi toate plantele). El nu vinde in piata, insa vin tot felul de intermediari care ii cumpara din recolta, plus ca vinde in sat (la niste preturi derizorii). Nu stiu daca iti inchipui ce gust bun au legumele lui.
Si ce voiam sa zic si cu asta (scuze de off-topic): actionati! Acum avem la indemana initiativa cetateneasca, prin care, daca 1.000.000 de persoane dintr-un nr. semnificativ de state membre UE semneaza o petitie pentru a cere ceva, Comisia Europeana este obligata sa le ia in considerare doleantele si sa emita o propunere legislativa (care nu se stie daca va trece sau nu, dar macar e o incercare). Acum vreo saptamana am semnat ceva pentru interzicerea unor pesticide care ucid albinele si…victorie! Respectivele pesticide au fost interzise! Nu asteptati, actionati! Companiile producatoare de chimicale au lobby-ul lor bine pus la punct pe langa institutiile europene; interesati-va si actionati, nimeni nu o va face in locul vostru.
Scuze de postul lung.
May 17th, 2013 at 6:44 pm
Buna Ana,
Très intéressant si pe-ganduri-punator pdv-ul tau! S-o iau metodic:
Da, nu exista bio-bio din pacate (decat daca-ti cresti tu), si pt bio/organic/eco whatever sunt permise o serie de pesticide, ingrasaminte & co. Dar macar sunt mai putine decat la regular 🙂
Nu stiu cum e situatia in Europa de Vest in general, pot sa zic doar ce-am observat eu. In Germania, obsesia bio a prins de multi ani, pietele saptamanale ruleaza big time (oferta diversa, productie locala, multe variante bio), si-n orasele mari si-n cele mici, ai o serie de producatori mici de la care poti sa cumperi direct daca iti dai putin interesul si, mai ales in oraselele mici exista network-uri de food supply bine puse la punct incat poti sa cumperi carne & lactate produse local small-batch, la fel si legume. Lumea se cunoaste, stie cine creste ce, se dau ponturi, etc. Stiu ca teoretic si in Romania e asa in orasele mici, dar experienta mea a fost alta (vezi mai jos) — lipsa de contact a micro-fermierilor nostri cu tehnologiile moderne de comunicare 😀 face totul sa se piarda intr-un aer de mister. O fi poate si pentru ca se vinde la negru, si people don’t wanna be found out.
Momentan sunt 1/2 dintr-un an in UK, putin in Londra, mai mult intr-un oras mic. In Londra, oferta pietelor e fab, in orasel, insa, sunt doar o mana de vanzatori in fiecare weekend, cu o varietate destul de mica. Waitrose totusi face eforturi vizible pt locally sourced, in magazinul din oraselul meu cel putin gasesc mereu morcovi, ciuperci, cartofi, ceapa organice din judet si, in functie de sezon, si alte legume & fructe (gen rosii). Rosii nu prea cumpar in afara sezonului, pentru ca, sincer, oricat de bio ar fi, sunt al naibii de nasoale. Altfel, via net, m-am orientat rapid catre doua micro-ferme locale, de unde cumpar lapte (inclusiv crud), branza, oua si legume de sezon si o livada de unde iau fructe primavara-vara. Numai ce simt ca mi-am pus sistemul bine la punct, si deja e timpul sa ma mut si s-o iau de la capat! :))
Ce-ai observat cu merele e, din pacate, nu numai din cauze de pesticide, ci si din selectia pe baza standardelor estetice ridicole, care duc la food waste enorm (un TED talk interesant pe tema asta, sper ca nu se supara Cookie ca pun link: http://www.ted.com/talks/tristram_stuart_the_global_food_waste_scandal.html). Am lucrat intr-un proiect de food waste redistribution si da, fermierii chiar aveau gramezi uriase de legume/fructe prea mici/prea mari/prea strambe pentru ochiu’ buyer-ului de supermarket, pe care cand nu ni le dadeau noua le aruncau.
Lipsa de insecte e pentru ca se trateaza aerul. Asta nu stiu daca-i bine sau rau, presupun ca micsoreaza din riscurile pt bolile transmisibile in felul asta, dar nu stiu daca the pros outweigh the cons.
Acum cu taranii in Ro. Well, cu rusine spun ca la concluziile astea am ajuns vazand practicile bunicului meu fermier. Crestea legume pentru noi, fara nimic toxic, si apoi legume pe care le vindea, pe care le scalda in de toate, azot enorm de exemplu. Inainte sa se interzica, si chiar si putin dupa aia, folosea in draci DDT, in ciuda protestelor familiale. Nu era singurul care facea asta, stiu asta for a fact. In cazul lui, nu era din lipsa de educatie, ci doar din lipsa de scrupule, dar la multi sunt cele doua cumulate, plus lipsa de verificari serioase.
Cat despre pietele din Bucuresti vs. orase mai mici, imi impart timpul in Ro intre Bucuresti si un orasel din provincie. Nu ma asteptam inainte sa ajung acolo, aveam aceasta fantezie despre liniste, iarba verde si rosii zemoase :D, dar, sincer, e mai rau decat in Bucuresti situatia! In toata piata am gasit, pe parcursul a doi ani de investigatii, exact 2 producatori! Doua batranele care vand doar vreo 2-3 chestii si-s ascunse undeva intr-o margine de piata. Restul vand toti aceleasi chestii, daca ajungi suficient de devreme ii vezi cum primesc toti marfa din acelasi camion de provenienta incerta. Acum am inceput sa mai primesc pont-uri de la vecini, colegi, etc, si sa mai intru in contact cu producatori locali. Dar totul e hiper hush-hush, top secret si cerc-inchis, zici ca vand heroina…
Imi place ultimul paragraf maxim, sunt complet de acord!
P.S. Am uitat sa mentionez, dar nu m-am gandit la aspectul financiar cu “stropirile”, interesant! Nu ma pricep la asta (ai mei au avut toata viata o gradina (food obsessed), dar dupa principii similare cu ale unchiului tau, deci am cunostinte 0 in domeniu), insa ma gandesc ca poate nr mai mic de stropiri pe care si le permit s-ar putea traduce in utilizarea de chestii “mai letale”? :)) Speculez insa. No idea.
P.P.S. Cookie, imi place maxim aceasta comunitate thoughtful de la tine de la comentarii!
May 17th, 2013 at 8:31 pm
Omg Ina, tot ce am retinut e ca stai la Londra, sunt verde de invidie, verde ca cea mai bio salata:))
May 17th, 2013 at 11:05 pm
Ah, cat de interesanta treaba cu food waste! Eu sincer, cand vad toate legumele si fructele alea egale si identice am o senzatie neplacuta, imi vine sa trec mai departe, parca ar fi toate din plastic, nu imi vine sa le cumpar/mananc. Si cu merele, imi aduc aminte de merele bunicii, dintr-o faimoasa zona pomicola: nu erau tratate cu absolut nimic- bunicul mai presta munci sisifice, cum ar fi culegerea manuala a omizilor din pomi si a gandacilor de colorado de pe cartofi-, prin urmare, majoritatea se stricau extrem de repede, foarte putine erau cele care tineau vreo 2 luni, gaurite de viermi, insa cu o aroma dumnezeiasca. Merele bio de aici nu arata deloc asa, nu cred ca am gasit vreun vierme intr-unul.
Tot asa, puilor ei le trebuiau vreo 5 luni (aprilie-septembrie) sa se faca buni de mancat, si chiar atunci erau cam slabanogi, asa ca acum ma apuca groaza cand vad ca unele magazine se lauda ca puii lor au implinit 80 de zile inainte de a fi sacrificati. Cu ce naiba sint crescuti puii aia? Oare nu era mai sanatos cum mancam inainte, pui numai duminica?
May 18th, 2013 at 7:58 am
ina, very good point cu taranii care stropesc plantele. stiu din surse sigure ca multi mici producatori care vand in piata trateaza legumele total haotic cu substante, fara sa respecte frecventa si cantitatea indicata. la un moment dat mi s-a spus chiar ca e mai sigur sa iau legume de la supermarket decat din piata, macar provin din surse controlate in acest sens. [asta m-a facut sa ma simt mult mai bine, ca oricum nu prea apuc eu sa ajung la piata :))]
May 21st, 2013 at 1:12 pm
Am ajuns la postarea ta citind o postare a lu’ Aphextwins. Imi place si asta cu cosul si continuarea.
Da, recunosc ca ma uit in cosurile altora de plictiseala la coada sau din curiozitate sau poate incerc sa-mi dau seama ce fel de oameni sint.
Acuma la repezeala n-as putea descrie un cos din cele multe, dar din pacate mi s-a intamplat de multe ori sa-mi vina sa trag de maneca un parinte sau bunic sau copil si sa-i spun “tuuuu, nu da la copil/nu manca ce ai in cos daca nu vrei sa ajungi ca mine!” (adica o persoana care se lupta de ani si ani cu kilogramele).
May 31st, 2013 at 11:49 am
A, un motiv pentru care in Ro, in piete, nu exista producatori locali, ci numai fructe si legume de import:
http://www.cotidianul.ro/seful-mafiei-kurde-a-pietei-de-legume-si-fructe-a-fost-arestat-211891/
Nu vreau sa dau o nota politica sau sa denaturez intelesul postarii, de aceea rog sa-mi fie sters commentul daca e inadecvat…